Od 1882 roku Reymont pisywał wiersze odtwarzajšce życie codzienne w warsztacie krawieckim (ogłoszone jedynie we fragmentach). Debiutował w 1892 roku jednoczenie jako korespondent terenowy "Głosu" (Spod Rogowa) i nowelista w krakowskiej "Myli" (Wigilia Bożego Narodzenia). W 1892-94 powstało 17 opowiadań Reymonta, z kórych 4 ("Suka", "mierć", "Zawierucha" oraz "Tomek Baran") odnoszš się do "chłopskiego bytowania". Pozostałe rozgrywajš się w rodowisku miejskim (m.in.:"W aptece", "Na bruku", "Cień"), kolejarskim("Pracy!"), aktorskim ("Franek", "Adeptka") oraz szlacheckim ("Idylla", "Spotkanie").Cehcš charakterystycznš tych utworów jest połšczenie realistycznie traktowanej tematyki obyczajowej z naturalistycznš obserwacjš oraz techniki impresjonizmu z ekspresjonistycznš dynamikš słowa, a więc wyjcie poza kršg przypisywanego Reymontowi naturalizmu.
Wczesne nowele Reymonta (drukowane częściowo w tomie
Spotkanie 1897) przynosiły przeważnie
odtworzony z naturalistyczną dokładnością ponury obraz świata nizin
społecznych, życia, które autor poznał z autopsji. Wyróżniają się się
wśród nich opowiadania malujące straszliwą nędzę, wyzysk, izolację
społeczną chłopa, jak Śmierć (debiut pisarza), Suka czy W
porębie. Nowele te ukazują wewnętrzne rozwarstwienie wsi, przewagę
bogaczy wiejskich i "wilcze" stosunki między ludźmi, zrodzone przez głód
ziemi. Motywy te rozwinął Reymont w szkicu powieściowym
Sprawiedliwie (1899) o podpaleniu przez
zemstę wsi i okrutnym samosądzie nad podpalaczem, a wrócił do nich po
latach, w tomie nowel Za frontem (1919,
pt. Pęknięty dzwon 1925), w którym
odmalował wstrząsający obraz wyniszczenia wsi przez wojnę. Z późniejszych
utworów nowelistycznych wymienić jeszcze należy niektóre pozycje zbioru
Na krawędzi (1907), powstałe we wczesnej
fazie rewolucji 1905 i dobrze oddające jej atmosferę, oraz satyryczny
portret filistra w noweli Z pamiętnika (1902). Na ogół jednak w miarę uwsteczniania się
ideologii Reymonta pod wyraźnymi wpływami narodowej demokracji, datującymi
się od młodzieńczej współpracy z "Głosem", słaba realistyczna
wymowa społeczna jego nowelistyki.
Na osobistej
obserwacji oparta była większość powieści Reymonta. Szereg ich
rozpoczynają Komediantka(1896) i
Fermenty (1897),
powiązane osobą bohaterki, córki zawiadowcy stacji, której bujny
temperament i bliżej nieopisane tęsknoty każą porzucić dom rodzinny i
związać się z trupą aktorską.
Obie te powieści,
pierwsza oddaje wiernie świat teatrzyków ogródkowych, druga zatęchłe życie
małej osady, stanowiące tło szarej egzystencji małżeńskiej "komediantki",
zdradzają główne zalety i wady powieściopisarstwa Reymonta: znakomity dar
obserwacji, umiejętność pokazania środowiska społeczno-obyczajowego w
najbardziej charakterystycznych jego przejawach i przedstawicielach, obok
nieudolności w przedstawieniu psychiki bohaterów i psychologicznej
motywacji ich przeżyć. Płytką i szablonową charakterystykę wewnętrzną
postaci obciąża ponadto mętna, powierzchownie przyswojona filozofia Młodej
Polski i jej poetyka, pozostająca w jawnej sprzeczności z realistyczną
warstwą utworu.
Do tematu Komediantki powrócił Reymont raz jeszcze w dłuższej
noweli "Lili" (1899), do pewnych motywów
Fermentów nawiązał w Marzycielu (1910), żałosnej historii kolejarza, którego niejasne
marzenia o piękniejszym życiu popchnęły do defraudacji.
Rezultatem
dłuższego pobytu w Łodzi była drukowana w latach 1897- 98 w "Kurierze
Codziennym" Ziemia obiecana (wydana 1899), wielowątkowa, filmowo niemal skomponowana
panorama powieściowa świata bankierów i fabrykantów łódzkich. Z niezwykłą
prawdą i ostrością ukazał Reymont kulisy fortun bawełnianych milionerów,
panujące w tym środowisku prawo dżungli, odrażające jego oblicze
moralne.
Losy bohatera, zdolnego chemika, są ilustracją prawdy,
że nie zdolności, praca i energia, ale bezwzględność w dążeniu do celu, z
podeptaniem szczęścia własnego i cudzego, prowadzi do zdobycia
majątku.
Mimo wstecznych tendencji antyurbanistycznych,
wyrażonych w pochwale sielskiej egzystencji ziemiańskiego dworku, powieść
ma wyrazistą wymowę antykapitalistyczną i wywołać miała wśród burżuazji
"polskiego Manchesteru" duże poruszenie. Blado natomiast wypadła jej
nacjonalistyczna idea: konieczność wyparcia kapitału obcego przez kapitał
polski, widoczna głównie w akcentach antysemickich, jak i banalna myśl o
tym, że pieniądze nie dają szczęścia, wyłożona w sztucznie doczepionym
epilogu.
Nagrodę
Nobla w 1924 roku zdobył Reymont za powieść Chłopi (1904-09), na wielką skalę zakrojony wszechstronny
obraz wsi pouwłaszczeniowej, ujęty w ramy czterech pór roku. Odmalowane
nie bez młodopolskiej fascynacji zewnętrzną "bajeczną kolorowością" życia
chłopskiego , są jednak Lipce z Chłopów wsią bardzo prawdziwą, z
jej rozwarstwieniem społecznym, konfliktami z dworem, specyficzną
moralnością i przemożnym głodem ziemi, wiernie również ukazaną w
codziennym i odświętnym obyczaju. Pisarz nie zajmuje tu stanowiska
zewnętrznego obserwatora, ale na wszystkie sprawy powieści, pisanej
stylizowaną, literacką gwarą, stara się spojrzeć oczyma jej
bohaterów.
Główne postacie, chociaż plastyczne w rysunku,
obciążone są młodopolskim symbolizmem; pobrzmiewają też w utworze
ówczesne koncepcje filozoficzne widoczne w ujęciu postaci Jagusi,
wiejskiej jawnogrzesznicy, ucharakteryzowanej po trosze na uosobienie
ślepego demona płci, oraz polityczne: teoria "piastowskiej krzepy" chłopa,
jego odrębności i wyizolowania z życia ogólnonarodowego. Znakomita
natomiast jest galeria postaci drugoplanowych.
Akcja powieści,
nasycona dramatyzmem i skondensowana w pierwszych dwu częściach, gdzie
konflikt skupia się wokół namiętności łączącej pasierba z piękną macochą,
słabnie w bardziej rozlewnej Wiośnie i Lecie.
Wykazaną w
Ziemi obiecanej i Chłopach umiejętność charakteryzowania
zbiorowości i operowania nią w akcji odnajdujemy również w trylogii
historycznej Rok 1794 ("Ostatni sejm Rzeczypospolitej"
1913, "Nil desperandum" 1916, "Insurekcja" 1918), którą sam Reymont bardzo wysoko ocenił. Oparta
na sumiennych studiach, reprezentuje ona typ powieści historycznej
odmienny od tradycyjnego, od W. Scotta wywodzącego się schematu, w którym
na pierwszy plan wysuwają się perypetie, najczęściej miłosne, fikcyjnych
bohaterów. Akcja miłosna Roku
1794 jest nikła i anachroniczna w stosunku do epoki, a bohater
pełni częściej rolę świadka wydarzeń niż ich uczestnika, gdyż właściwym
bohaterem cyklu jest historia, a celem jego - wielostronne ukazanie
sytuacji dziejowej Polski od sejmu grodzieńskiego po insurekcję
warszawską. Zasadniczą, nie dostrzeżoną przez współczesnych wartością tego
bardzo nierównego utworu, w którym znakomite partie opisowe, celne obrazy
obyczajowości XVIII-wiecznej sąsiadują z partiami chybionymi, jest - wbrew
endeckiej interpretacji - jego warstwa polityczna, interesująca nie tyle w
krytyce sprzedajnej magnaterii, ile w charakterystyce ludzi i sił
insurekcji.
Reymont pokazuje udział chłopów
w powstaniu nie w tradycyjnym duchu solidaryzmu, ale przyznaje im
świadomość narodową i każe im walczyć równocześnie o wolność kraju i
własne wyzwolenie z niewoli społecznej; spiskowcy z lewego skrzydła i
przywódcy ludu warszawskiego noszą w powieści cechy wyraźnie jakobińskie i
potraktowani są przez autora z sympatią i zrozumieniem.
Rok
1794 stanowi więc zjawisko niespodziewane w twórczości Reymonta,
samouka bez głębszej wiedzy teoretycznej, którego siłą był realizm
obserwacji, nie zaś intelektualna zawartość utworów.
Reymont wydał ponadto m. in. nieudaną powieść Wampir (1911), do której wprowadził modne motywy spirytystyczne, teozoficzne, sataniczne itp., oraz reportaż literacki o martyrologii unitów podlaskich Z ziemi chełmskiej (1910).
Materiał przygotował:
Radosław Bzoma